Commentaar BUMA/STEMRA
"De muziekwerken zijn auteursrechtelijk beschermd. Peter Visser heeft toestemming voor gebruik verkregen van BUMA/STEMRA., Het gebruik van de muziekwerken van deze site, anders dan beluisteren ten eigen genoegen en/of reproduceren voor eigen oefening, studie of gebruik, is uitdrukkelijk verboden. het is verder niet toegestaan de muziekwerken te (weder)verkopen, verspreiden e.d. "
1) Bruckneriaanse inzet van de Symfonie no.1 voor groot orkest, door het Viotta Jeugdorkest o.l.v. Wim Bredenhorst in de Schönbergzaal van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.

2) Inzet Concertino voor drie hoorns en strijkorkest (1995), door het Hoorntrio Praag en het Atheneum Kamer Orkest (AKO) o.l.v. Qui van Woerdekom, Koninklijk Conservatorium Den Haag.

3) Markante lyriek aan het begin van de Sonate voor cello en piano (1993) door Emile Visser (cello) en Frank den Herder (piano).

4) Voorbeeld liederen met andere instrumenten: "Songs of Unity" op Middeleeuws-indiase tekst van Kabir, voor zang en gitaar (1986). Tilly Spaapen, mezzo; Frans ten Cate, gitaar

5) Pianomuziek Peter Visser; het op Italiaanse klokgeluiden geïnspireerde "Campane" voor piano 4-handig (1998), door het pianoduo Rixt v.d. Kooij/Jan Willem Nelleke.

6) Motoriek en Sprechgesang in liederen; tweede lied uit "Liederen in het Duister" (1986) op teksten van Josef Eijckmans, door bariton Frans Huyts en pianist Jan Willem Nelleke.

7) Impressionistisch/folkloristisch begin met klankexperimenten: inzet Strijktrio "Ruimte" (1982/85) door het Aitos Trio: Frank de groot (viool), Liesbeth Steffens (altviool), Koen Schouten (cello).

8) Lange melodische lijn in blazersmuziek: deel twee (Nocturne) uit de "Trois pastorales" voor fluitkwartet (1985), gespeeld door het Syrinx Fluitkwartet met Liesbeth Niesten eerste fluit.

9) Samengaan "professionals"en amateurs: begin "Antifonen", concertante symfonie voor groot ad hoc amateur-strijkersensemble, Atheneum Kamer Orkest, 2 solo-celli en solo-contrabas (1992), het geheel o.l.v Qui van Woerdekom.

10) Nieuwe benadering van de tonaliteit en versobering in een laat pianowerk : fragment uit een deel van de suite Nieuwe Twaalftoonsmuziek.

11) Voorbeeld van een orkestratie: een vierhandig pianowerk van Peter Vissers lievelingscomponist: Franz Schubert .De inzet van het Andante uit Schuberts Grand Duo wordt gespeeld door het Haagse orkest Carpe Diem o.l.v. Marco Bons.

12) Voorbeeld van muziek voor blaasensembles: aanvang van de Gotische Fantasie voor twee blaaskwintetten, door het Atheneum Blazers Consort o.l.v. Ali Groen.

(c) 2013 Design by J.Vanden Bulcke. - Photos by P.Visser